a finnek lelkes újságolvasók
Mint ahogy a többi skandináv nemzet, a finnek is buzgó újságolvasók. Finnország az EU tagállamai között az első helyen szerepel, és a világon pedig a 3. helyen áll Japán és Norvégia mögött. 2006-ban 1000 lakosra 515 eladott újságpéldány jutott. A gazdasági statisztikák alá is támasztják az előbbi állítást: a tömegkommunikációs eszközök forgalmából (31 százalék), és a reklámozási állambevételekből (52 százalék) az újságok részesedése továbbra is nagyon magas. A 12 évnél idősebb lakosság nyolcvanhét százaléka olvas napi rendszerességgel újságot.
Összesen 200-féle újság jelent meg 2007-ben, összesen 3,1 millió példányszámban. Ezek közül 53 heti 4-7 alkalommal, míg 32 naponta jelenik meg, ami több, mint bármely másik északi országban.
A finn újságpiac 88 százaléka előfizetett, és csak 12 százalék az újságos standok aránya. Az újságok hetvennyolc százalékát az előfizetőknek már reggeli fél hét előtt kiszállítják. Éjjelente mintegy 7000 újságkihordó szállítja ki az újságokat az előfizetők ajtajához vagy postaládáikba autóval, motorosszánon, csónakkal, kerékpárral, motorkerékpárral, speciális szánon vagy gyalog.
Átlagosan a finnek minden egyes nap 36 percet olvasnak újságot. Az újságolvasás aránya kissé nőtt a fiatalabb korosztály (12 és 24 év közöttiek) körében egy 2008-as felmérés szerint. Eszerint a nyomtatott újságok olvasóközönsége is -bár csekély arányban- nőtt, ami azért figyelemreméltó, mivel ugyanakkor a fiatalabbak egyre inkább online olvassák az újságokat.
2006-ban a tömegkommunikáció forgalma meghaladta a négy milliárd eurót Finnországban. Ennek az összegnek közel 70 százalékát a írott sajtó (újságok, magazin, könyv, nyomtatott reklám) tette ki, míg az elektronikus média (televízió, rádió, internet) 23 százalékát, és a rögzített felvételek (zene, CD-ROM,DVD) a fennmaradó 7 százalékát.
|