Mika Häkkinen
Mika Pauli Häkkinen (Vantaa, 1968. szeptember 28. – ) visszavonult finn autóversenyző, kétszeres Formula-1-es világbajnok.
1993-ban Häkkinen a McLaren-Fordhoz szerződött, mint tesztpilóta. A csapat két versenypilótája Ayrton Senna és Michael Andretti volt. Andretti nagyon sok autót összetört, így a csapatfőnök, Ron Dennis az utolsó három futamra Häkkinent ültette be a helyére a versenyzői ülésbe. Häkkinen első McLarennel futott időmérő edzésén, Estorilban megverte csapattársát, Sennát, a kövezkező futamon, Suzukában pedig már felállhatott a dobogó harmadik fokára is Senna és Alain Prost mögött.
1994-ben Senna a Williams–Renault-hoz szerződött, így Häkkinen csapattársa a brit Martin Brundle lett. A McLaren motort is váltott: a Fordot a Peugeot követte. Mika amikor célba ért, mindig dobogóra állhatott és 26 pontjával negyedik lett a világbajnokságban (csapattársa 10 ponttal kevesebbel a hetedik). A legjobb helyezését a belga nagydíjon érte el, ahol Schumacher élről való diszkvalifikálása után a második helyen végzett. Egy futammal előtte, Magyarországon viszont nem állhatott rajthoz, mert Hockenheimban tömegbalesetet okozott, ezért egy futamtól eltiltották. (Ekkor a csapat francia tesztpilótája, Phillipe Alliot helyettesítette.)
A McLaren 1995-től Mercedes motort használt. Häkkinen ismét új csapattársat kapott Mark Blundell személyében. A finn pilóta legjobb eredménye ebben a szezonban két második helyezés volt (Olaszország, Japán), a világbajnoki pontversenyben pedig 17 ponttal a hetedik helyen végzett. A szezon utolsó versenyén, az ausztráliai Adelaide-ben az időmérő edzésen Häkkinen autóját az egyik kanyarban megdobta a rázókõ defektet okozva. A McLaren 250 km/h-s sebességgel csapódott a közeli korlátba, Häkkinen pedig súlyos, életveszélyes koponyasérüléseket szenvedett, melynek következtében egy napig kómában volt. A finn versenyző öt hétig volt kórházban, de a téli szünet során úgy döntött, hogy a történtek ellenére folytatja a versenyzést.
Az 1996-os szezon kezdetére Häkkinen teljesen rendbe jött. Csapattársa most már a skót David Coulthard volt. A szezon során Mika sokszor célba ért és szorgalmasan gyűjtögetve a pontokat végül az ötödik lett a VB-pontversenyben 31 ponttal. A finn pilótának ebben a szezonban a harmadik hely volt a legjobb helyezése (négy alkalommal).
1997-ben Häkkinen szerzett egy pole pozíciót (Nürburgring) és nyert egy versenyt (Jerez) – igaz, utóbbit csapaton belüli és csapaton kívüli segítséggel (Jacques Villeneuve és David Coulthard is elengedte). Első futamgyőzelmére 97 versenyt kellett várnia. Összesen 27 ponttal a világbajnoki pontverseny hatodik helyén végzett.
1998-ban a McLaren leszerződtette az elmúlt évek sikermérnökét, Adrian Newey-t és a McLaren egyszerre a világbajnoki címre legesélyesebb csapattá vált. Häkkinen élt is az eséllyel: a szezon során nyolc futamot nyert meg (Melbourne, Interlagos, Barcelona, Monaco, Zeltweg, Hockenheim, Nürburgring, Suzuka) és végül kereken 100 ponttal szerezte meg első világbajnoki címét. Legnagyobb riválisa, Michael Schumacher (Ferrari) 86 pontot szerzett és hat versenyt nyert.
1999-ben folytatódott a Häkkinen-Schumacher párharc, ám csak a brit nagydíjig, amelyen Schumacher balesetet szenvedett és eltört a lába. Emiatt a németnek hat versenyt ki kellett hagynia, így Häkkinen legnagyobb ellenfele Schumacher csapattársa, Eddie Irvine lett. A szezon során a McLaren és Häkkinen is elkövetett hibákat (Mika vezető pozícióból versenyzői hiba miatt esett ki Imolában és Monzában is), ami meglehetősen szorossá tette a pontversenyt közte és Irvine között. Häkkinen azonban végül minden nehézségen felülemelkedett és a szezon utolsó versenyén Suzukában győzelemmel biztosította be második világbajnoki címét.
2000-ben továbbra is a Ferrari és Schumacher bizonyult Häkkinen kihívójának. Ezúttal azonban az olasz csapat sikerrel járt. Schumacher nyolc futamgyőzelemmel és 108 ponttal megnyerte a világbajnokságot, Häkkinen négy győzelemmel (Barcelona, Zeltweg, Hungaroring, Spa-Francorchamps) és 89 ponttal a bajnokság második helyén végzett. Ebben a szezonban került sor Häkkinen pályafutásának leglátványosabbnak tartott manőverére, amikor a Spa-Francorchamps-i belga nagydíj utolsó előtti körében egyszerre ment el Schumacher és a lekörözött Ricardo Zonta mellett.
2001-ben Häkkinen McLarenje számos műszaki hibával küszködött – a legemlékezetesebb eset az volt, amikor a spanyol nagydíjon Häkkinen autója az utolsó körben állt le, miközben a finn vezette a versenyt –, de ő maga sem tűnt már olyan motiváltnak, mint a korábbi években. Nyert két versenyt (Silverstone, Indianapolis) és 37 ponttal a világbajnoki pontverseny ötödik helyén végzett – miközben csapattársa, Coulthard a második volt.
Häkkinen a szezon közben bejelentette, hogy 2002-ben egy év szünetet tart a Formula-1-es versenyzésben, ám 2002 közepére kiderült, hogy ez a végleges visszavonulását jelentette.
Bár a nemzetközi sajtó többször felröppentette Häkkinen visszatérését a forma 1-be, ezt ő rendre cáfolta. 2006 végén azonban régi csapata bejelentette, hogy ismét náluk dolgozik Mika. Először szimulátoron gyakorolt, majd 2006. december 30-án 77 kört meg is tett egy McLaren versenyautóval, és a teszten 3 másodpercre meg is közelítette a legjobb időt elérő Ferrarit. Bár valószínűleg versenyezni már nem fog a jövőben, várhatóan 2007-re leszerződtetik tanácsadónak
|